Verhuizing naar het buitenland doorgeven

  • Gaat u verhuizen naar het buitenland (emigreren)? Schrijf u dan uit bij de gemeente Zeewolde.
  • De gemeente past uw gegevens aan.
  • Geef uw emigratie binnen 5 dagen voor uw vertrek uit Nederland door. U wordt uitgeschreven uit de BRP op de dag dat u uw emigratie doorgeeft.
  • Uw emigratie kunt u online doorgeven als de emigratie geldt voor alle bewoners van het adres.
  • Anders geeft u de emigratie persoonlijk door bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
Inloggen met DigiD Verhuizing naar het buitenland doorgeven (Verwijst naar een externe website) Afspraak maken balie Publiekscentrum (Verwijst naar een externe website)

Nodig bij uw aanvraag

  • uw DigiD (als u online uw verhuizing doorgeeft)
  • een geldig paspoort of identiteitskaart (als u naar het gemeentehuis komt)

Wat u moet weten

Een verhuizing naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag, eventuele studiefinanciering, toekomstige uitkeringen en uw belastingen.

Voorwaarden

  • Als u in 1 jaar langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, moet u dit doorgeven aan de gemeente. Deze 8 maanden hoeven niet achter elkaar te zijn.
  • Bij de aangifte moet u uw nieuwe adres in het buitenland melden. Heeft u nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan uw 1e verblijfadres in het buitenland op. Bijvoorbeeld het adres van een hotel, familielid of kennis.

Wie kan een emigratie doorgeven:

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar
  • Voor elkaar doorgeven als u op hetzelfde adres woont:
    • Ouders en hun meerderjarige kind of kinderen
    • Echtgenoten of geregistreerde partners

Na uw aanvraag

U wordt uitgeschreven uit de BRP op de dag dat u uw emigratie doorgeeft. Na uw aangifte wordt u uitgeschreven uit de BRP en ingeschreven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI)(Verwijst naar een externe website).

Kosten

Het doorgeven van uw emigratie is gratis.