Briefadres aanvragen
- Een briefadres is het adres waar u uw post ontvangt van officiële instellingen zoals de Belastingdienst.
- U kunt een briefadres aanvragen als u bijvoorbeeld tijdelijk geen woonadres heeft.
- U vraagt een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente.
- Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
- Om een briefadres aan te vragen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
- Een medewerker van de gemeente Zeewolde neemt telefonisch contact met u op. De medewerker kijkt of u aan de voorwaarden voldoet.
- Als u aan de voorwaarden voldoet, maakt de medewerker een afspraak voor u om het briefadres aan te vragen.
Nodig bij uw aanvraag
- Uw geldige identiteitsbewijs
- Ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
- Identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever
Wat u moet weten
Wanneer u een briefadres kunt aanvragen
- Bij het ontbreken van een woonadres door dak - of thuisloosheid
- Bij de uitoefening van een ambulant beroep (bijvoorbeeld binnenvaartschipper)
- Bij een kort verblijf in het buitenland (korter dan 8 maanden)
- Bij een verblijf in een blijf-van-mijn-lijfhuis
- Bij een verblijf in een verpleegtehuis
- Om veiligheidsredenen
Briefadres voor iemand anders aanvragen
Wie een briefadres kan aanvragen voor iemand anders:
- Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
- Een partner(getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
- Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder
Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:
- Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
- Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.