Onderzoek naar uw inschrijving in de Basisregistratie Personen
- De gemeente kan een onderzoek instellen om te controleren of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat.
- Dit heet een adresonderzoek.
- U kunt zelf ook een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt dit doen als iemand op uw adres staat ingeschreven, maar daar niet woont.
Werkwijze onderzoek
- Wij controleren of u nog steeds op het adres woont waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u.
- Als we contact met u hebben, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
- Als u tijdens het onderzoek de juiste informatie aanlevert of alsnog uw verhuizing doorgeeft, sluiten wij het onderzoek.
- Als u geen of onvoldoende informatie aanlevert, wijzigt de gemeente uw inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat u wordt ingeschreven op uw vermoedelijke nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat u wordt geregistreerd als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW). U komt dan in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) te staan.
Bij een onderzoek naar uw inschrijving probeert de gemeente op verschillende manieren met u in contact te komen:
- per post
- telefonisch
- per e-mail
- via social media
- via een huisbezoek
U krijgt brieven op het adres waar u ingeschreven staat en op uw vermoedelijke nieuwe adres (als dat bekend is). Ook kan de gemeente contactgegevens gebruiken die zijn doorgegeven bij een melding over uw onjuiste inschrijving.
Toezichthouders van de BRP leggen de huisbezoeken af. Zij hebben een pasje van de gemeente bij zich. De huisbezoeken vinden plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 21.00 uur.
Heeft u van de gemeente een brief ontvangen over uw inschrijving? Ga dan eerst de volgende punten na:
- Woont u wel op het adres? Lees dan verder bij ‘Aantonen dat uw inschrijving klopt’ op deze pagina.
- Bent u verhuisd? Geef uw verhuizing aan de gemeente Zeewolde door of geef uw adres door bij uw nieuwe gemeente.
- Bent u verhuisd naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland dan door.
Heeft u vragen? Stuur een e-mail met uw volledige naam, adres en geboortedatum.
- De gemeente kan u vragen om in een gesprek of per brief/e-mail informatie te geven over uw (nieuwe) woonadres. De gemeente kan u ook vragen om langs te komen.
- De gemeente kan bewijsstukken vragen om vast te stellen op welk adres u écht woont.
- U bent verplicht om informatie te geven.
Als u geen of onvoldoende informatie aanlevert, wijzigt de gemeente uw inschrijving in de BRP. Het kan zijn dat u wordt ingeschreven op uw vermoedelijke nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat u wordt geregistreerd als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW). U komt dan in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) te staan.
Mogelijke gevolgen als u als 'vertrokken' staat geregistreerd:
- U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag meer.
- Uw ziektekostenverzekering wordt stopgezet.
- U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen.
- U heeft geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen.
- Uw DigiD wordt geblokkeerd.
U kunt met bewijsstukken laten zien dat uw inschrijving klopt. Het hangt van uw situatie af welke stukken dat zijn. Denk aan:
- huurovereenkomst
- bankafschriften (locaties moeten zichtbaar zijn)
- sportabonnement
- telefoonabonnement (vast of mobiel)
- arbeidsovereenkomst
- loonstrook
- reisgegevens over woon-/werkverkeer
- energierekening
Om aan te tonen dat u niet in het buitenland woont:
- kopieën van uw paspoort met daarop in- en uitreisgegevens
- vliegtickets
- gegevens over het buitenlandse adres waar u af en toe verblijft
- huurovereenkomst van buitenlands adres
- buitenlandse arbeidsovereenkomst
- energierekening uit het buitenland
Om aan te tonen dat uw kind niet in het buitenland woont:
- een 'verklaring onderwijs Nederlandse school'
- vliegtickets en bewijzen waaruit blijkt dat uw kind in het buitenland is geweest
- het rooster van de buitenlandse school
Bewijsstukken inleveren
U kunt de informatie op 3 manieren inleveren:
- persoonlijk langsbrengen bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
- mailen naar info@zeewolde.nl. Zet in de mail uw voornamen, achternaam en geboortedatum. Geef duidelijk aan om welk adres het gaat en uw gegevens.
- per post opsturen naar:
Gemeente Zeewolde
onder vermelding van: Adresonderzoek
Postbus 1
3890 AA Zeewolde
Geef duidelijk aan om welk adres het gaat en uw gegevens.
- Als u geen of onvoldoende informatie aanlevert, wijzigt de gemeente uw inschrijving in de BRP.
- Het kan zijn dat u wordt ingeschreven op uw vermoedelijke nieuwe adres, maar het kan ook zijn dat u wordt geregistreerd als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW).
- Bent u geregistreerd als 'vertrokken', maar woont u in Zeewolde?
- Neem contact op met het Publiekscentrum via een online contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
- Een adresonderzoek kan aangevraagd worden door een bewoner, eigenaar, huurder of medebewoner van de woning.
- U kunt een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente als:
- iemand staat ingeschreven op uw adres, maar die persoon woont niet bij u
- iemand een briefadres heeft op uw adres en u kunt die persoon niet meer bereiken
- iemand een briefadres heeft op uw adres en u wilt uw toestemming voor het briefadres intrekken
Nodig voor de aanvraag
- Uw geldige identiteitsbewijs of uw DigiD als u de aanvraag digitaal doet.
- Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Bijvoorbeeld een koop- of huurcontract.
- Als u weet om welke persoon het gaat, geef zoveel mogelijk informatie door (denk aan de naam, geboortedatum en telefoonnummer en/of e-mailadres van deze persoon).